14. mars 2012

Del 14: 7-flyet (2012-03-13 07:43 - en tirsdags morgen)

OOOOOOG vi er tilbake på 7-fly kjøret.
Kjørt stripa i en bra pulje idag. Taxi i lead. Helt perfekt.


Jeg fysisk kjempet meg gjennom turen til OSL med fyrstikker under øyelokka og musikken på fullt etter ca 5 timer på puta. Det er for lite for sånne for meg. Vi liker 10 timer. Og 50% av dette tar altså sånne som meg kun såvidt helskinnet gjennom turen til Norges hovedflyplass fra bysentrale strøk. Såvidt.

Jeg nådde merket denne gangen også. Gamle kunster svinner ikke, blir som å sykle. Parkerte spot on på tiden med god margin på å nå 40-minutter'n. Men det ville jo blitt for lett. Istede fikk jeg gleden av å tilbringe tiden sammen med en halvlubben og i mine (fordomsfulle) øyne lettere  tilbakestående mann i sikkerhetskontrollen (nei, jeg kan ikke trekke det til sexylubben - og det er ikke kiloene som gjorde utslaget).

Jeg har denne morgenen nemlig bestemt meg for å strippe maksimalt av det jeg gidder, og har til og med tatt av meg sko. Med andre or - det er NADA som kan gi utslag gjennom metallslusa. Men jeg burde lukta lunta... Det står TO stykker på andre siden av dørkarmen. Ei tyggisdame som kjeder seg helt enormt, og så denne kammeraten. Og jeg burde skjønt at han var ny for det er INGEN som er så smørblide kl 06:30 en tirsdags morra. OG mens han spinner hodet nærmere 200 grader rundt for bekreftelse av tyggisdama lirer han av seg "du har blitt valg ut til en tilfeldig kontroll. Er det ok at jeg sjekker eller vil du helst at hun (red. anm: tyggisdama) skal  gjøre det?"

DING! feil beslutning nummer to kommer her: "Samma det, så lenge det går raskt!".
Jeg mener, hvor dum går det an å bli - jeg så det jo...


Og der står jeg da. Og blir befølt av sikkerhetskammeraten. Unødvendig lenge - det skal jeg bare ha sagt. Opp og ned, ned, bort, opp, nedopp - rundt - foran bak, opp, ned, armer og bein forsider og baksider. Helt til undertegnede gikk tom for tålmodighet da han kom med to flate lanker i retning brystparti - da slang det en bemerkning om at nå fikk det holde og vesentlig med øyehimling til de andre oppovernesene i gullkøen.

"Random check" - nettopp...Merket røyk der i allefall.

Boarding. Gullkort opp av lomma. Ingen bekymring - forhåndssjekka: 10D. Huskelappen klemmes ut av slusa på gaten: 10A. Vindusplass. Not happy. Det renner av en syrlig men høflig kommentar til sminkedokka fra SAS på gaten. Gullkort, early checkin, preseating, preferanseprofil på Eurobonus. Her har jeg sagt ifra 5 ganger at jeg vil ha midtgang, og allikevel... pust.

5 meter lengre ned i gaten møter jeg en tidligere kollega som ved flere anledninger har frontet forslag av noe mer romantisk art - nedstemt momentant ved hver anledning. Vi står der som sild i tønne, klokka starter fortsatt på 06:ettellerannet, gluggene er på 2/3 kapasitet og jeg har fortsatt ikke fått tak på kaffe - og jeg småprater. Og akkurat når det begyner å bli litt i overkant for meg - så skjer det som måtte skje: Noen slepper en fis. En eller annen smarting slepper en smyger. En badass gasslynge som fyller sildetønna til randen. Og der står jeg med denne tidligere dumpa relasjonen og prøver å se uanfektet ut. Gud bedre, hvor mye må en stakkar tåle?!

Inne i flyet. Og det viser seg straks at vindusplassen faktisk ikke er en vindusplass. Hurra tenker du? Nei tenker jeg. For det er en vindusplass, det er bare ikke noe vindu der - selvsagt. Det burde jeg jo ha skjønt (!). Som om jeg ikke har nok angst for å sitte innesperra på en 3'er rad på generelt grunnlag, har jeg nå fått nærmeste nabo en plastvegg der vinduet var påtenkt (se bildedokumentasjon). Jeg kunne like godt ha sitti på dass. Målt i dagslys og kvadratmeter hadde jeg fått mer ut av pengene comfortmessig der. SAS - strek i regninga!



Vi skal lande. Det viser seg nå at lufta ikke er fri for alle. Kapteinen forteller at det er kø på Arlanda og vi er aller aller aller bakerst i køen og skal sirkle inn Stockholms luftrom inn i evigheten før vi skal lande. Kø? før kl 8 om morran? Ta meg bak... Det er rimelig begrenset hvor mange desinasjoner som har klart å  fylle opp morratryner og sende til ARL fra verdenskartet så tidlig en tirsdag. 

Neste gang tar jeg kveldsflyet.


1 kommentar:

  1. Kjære frøken Kundeskjørt!

    Dette var ille! Å få varm kjøttsuppe tømt nedover ryggen av ei lettere evneveik kantinedame i en jobb-kantine i mellom-Europa, siste dagen av oppoldet (og dermed ingen rene topper igjen), ble ingenting i forhold!

    Keep 'en coming!

    Fru B

    SvarSlett