28. nov. 2011

Del 12: Timing is Everything (2011-11-28 06:55 - en mandagsmorgen)

Jeg er en utålmodig sjel. Mildt sagt. På reise åpner dette for et hav av muligheter for å irritere seg. Trafikk, leting etter parkering, kø i sikkerhetskontrollen, kø på gate - etter fulgt av kø på innsiden av gate og til slutt kø inne på selve flyet. Og da har vi ikke kommet i lufta enda. Om du da kombinerer dette med at  jeg også hater å stå opp om morran - ja, da finner du det uoffisielle verdensmesterskapet i timing.

Flyet går 07:00 fra OSL. Første bud  - forberedelser kvelden før. Pakk ferdig og legg fram det som skal kles på. Dette inkluderer alt fra sokker til ytterjakke. Legg klart nøkler. Undertegnede klarer ikke legge to pinner i kors om morgenen, så her gjelder det å eliminere enhver situasjon som krever å måtte bruke mer enn 2-3% hjernekapasitet og dermed blåse tidsskjema i morgentimene. Disse forberedelsene tilrettelegger for at jeg kan  sove lengst mulig på morgenen.

Jeg klokker inn alt. Det har jeg gjort en stund. Ikke fordi jeg er gæærn (joda, en viss grad av galskap finner du nok i topplokket her, men hvem er ikke litt gal?), men fordi jeg ikke orker å stå opp. Jeg trenger å ha kontroll på hva grensen er for å rekke flyet. For in the end, så trenger man bare det - å rekke flyet. Det beste er å regne seg bakover, og her har jeg jobbet litt med variablene for å finne grenseverdiene.

07:00 - Fly avgang fra gate
06:50 - Gate stenger (denne kan noen ganger variere - men det går. Såvidt)
06:40 - Boarding (denne trenger du ikke tenke på. Det er Gate Closing som teller)


Så, da gjelder det å være gjennom sikkerhetskontrollen før dette, og da ha noen minutter å gå til gaten. Evt løpe om behovet skulle vise seg. Tidligere innklokkinger viser et snitt på ca 1 time fra jeg går ut døren hjemmefra, til jeg er gjennom sikkerhetskontrollen. Det er denne tiden jeg prøver å skvise ned og kjøre rekord på. Og la meg si det sånn, idag var det record time. jeg er SÆRS fornøyd. Alt klaffet. 40 min! Så, nå drister jeg meg til å revidere tidsskjema ned til 45 minutter.

06:35 -> 06:50 - Tidsperiode for kaffikjøp, evt taxfree handling til svenskene, evt slingringrom om noe annet
skulle skjedd
06:25 -> 06:35 - Sikkerhetskontroll (denne kan nå reduseres til 5 minutter, nå som gullkortet er i boks)
06:15 -> 06:20 - Parkering på 4F (alltid) i P10, nærmest mulig døra


Sorry, jeg vet det er råflott, men vi snakker om livskvalitet.

05:45 -> 06:15 - Kjøring til flyplassen, utrafikkert. Plussgrader.

Idag var trafikken på flystripa bra. Ingen trafikk. Meg, de andre elitefolka og et par taxier. Det er en form for puljekjøring om morran. Det er viktig å holde pulja si, ellers faller man ned i pulja bak. For ingen vil kjøre alene. Kjører man alene er sannsynligheten for å skille seg ut (les: bli tatt i kontroll) vesentlig forhøyet. Ingen vil dra lasset. Det er litt som i skiskytinga - det er best å ligge i gruppa og "hvile". Meg og elitefolka. I fantastiske fletteformasjoner. Flyt i trafikken. Inntil avkjøringen på flystripa inn til OSL - da ligger alle som perler på en snor i høyrefeltet og blinker synkront. Eliten skal rekke 7 flyet.

Så når står jeg da opp? Vi snakker snoozing. Heavy snoozing. 2 alarmer med forskjellig snoozingintervall. Idag startet de på samme tidspunkt jeg la meg natt til søndag. 4.15.

Alt i alt - Det handler om å vite hvor lenge man kan snooze. Så enkelt er det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar