24. nov. 2011

Del 11: Reiseeliten (2011-11-24 15:15 - en torsdag)

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. Jeg har blitt oppgradert til det øvre sjiktet hva reising angår. De rutinerte. Oppovernesene. Eliten - Joda, jeg har fått gullkort.

Gullkort betyr for meg:

* Egen sikkerhetssjekk med potensielt kortere køer på OSL - dvs 15 min lengre søvn om morgenen ved outbound
* Mulighet for å sitte lengre frem i flyet - dvs 5 minutter kortere tid på flyet, og da også raskere hjem på retur
* Internet Arlanda - istede for å bli sparket ut hvert 30 minutt, og skrive 4 reiseregninger for Wi-Fi per Arlandabesøk
* Kaffe, drikke og sitteplass på Arlanda - også etter alt annet er stengt



Gullkort betyr for en god del andre:

* Viktigperstempel i sikkerhetskontrollen - trenger ikke menge seg med vanlige dødlige
* Statussymbol i form av å være en del av Eliten - dette vises vel best ved inngang til loungen. Porten fra de dødelige
* Muligheten for å vise seg frem for andre Elitefolk


Jeg er nå på min første Gullreise. Første som skjer er at jeg måtte bevise på Arlanda at jeg var Elitefolk, fordi jeg ikke har fått gullkortet i fast form enda. Ja, såpass eksklusivt må det være. Så etter en rask sjekk slapp jeg gjennom slusa. Ikke helt over exited. For dere som lurer; det er en hel masse dress og drakt og viktige samtaler. Men, og dette er overraskende bra. Det er bra kaffi, buffet, drikke, sofa, arbeidsplasser og snacks i store mengder. Det er meg ikke forunt. Jeg fokuserte på kruttsterk kaffi og arbeidsplass.

So far so good.

Det er en ting som fasinerer meg med eliten jeg nå deler rom med. Det er nemlig en bra del (antatt 80%) av disse draktene og dressene som på død og liv, uansett, skal gå i Fast Track køen i sikkerhetskontrollen selv om køen for de vanlige dødlige er helt tom. Det kan stå 4 ledige securitas som klare til å kroppsvisitere de fineste damene og de  mest brydde mannfolka (og skylde på "tilfeldig utvalgt"), men neida - de velger køen for eliten. Viktigper køen. For "high-end business folk". Securitas for de dødelige kan stå å og henge, ja rett og slett kjede seg, mens de venter på å kikke etter toalettsaker i bagasjen din som på magisk MacGyver vis skal bli bomber. Og allikevel, allikevel, så kaster disse oppovernesene alle tegn til fornuft på dørken til fordel for den milelange køen av dress og drakt som har dannet seg foran Fast Track. Er det noen hjemme eller?

Så kan du tenke deg da; Sannsynligheten for at eliten reiser i forbindelse med jobb og at arbeidsgiver velger å betale for "herligheten" - den er høy. Og basert på dette trekker jeg da konklusjonen at det er en bra andel av disse som muligens har noe fornuftig mellom øra. Det tror jeg er trygt å anta. Så om de er så innmari smarte, vil det da si at intelligens går i dass proposjonalt med viktigheten av å være viktig?

Jeg gikk mot elitestrømmen idag. På min første tur. Rookien. Ingen i den vanlige dødlige sin kø. 15 stk i elitekøen. Jeg smøyg meg under sperringen og over i dødlighetskøen - rett inn i et hav av ledige kasser og bånd og Securitas med plasthansker klare. HVa gjør eliten? Blir stående og ser på meg med hevet øyebryn - og fnyser. Sannsynligvis trodde de vel jeg hadde gått feil, og hørte hjemme med de dødelige. Vet du hva? Da kan du stå der. Stå der og svett og surmul. Jeg skal hjem.
 
Ps. det er fri tilgang til alkohol i loungen. Outbound flight - here i come.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar