5. okt. 2011

Del 4: Charter (2011-10-05 18:35 - en onsdag)

Hva er det egentlig med charterturister som gjør de så utrolig irriterende? Og er det sånn at vanlige, fornuftige folk blir irriterende så fort de shopper charter på restplass.no? Eller er det de som har planlagt et helt år, kjøpt bamseklubb til avkommet og bruker kart på vei til gardermoen som står for denne stereotypien? Jeg er usikker. Svært usikker.

Akkurat nå sitter jeg i Midt-Sverige. Dette er vanligvis en rolig og fredelig flyplass. Gate 1 og 2 eller noe slikt. Jeg er alltid på samme gate, den første, så det kan jo for all del være oppimot 3 om jeg legger godvilja til. Det skal det ikke stå på.

Uansett.

Jeg kommer til flyplassen. Som normalt. Halvt sovende ut av taxien og rimelig interessert i smooth sailing og hjem til OSL via ARL uten de store irritasjonene. Long gone. Jeg har vært på reisefot i 30 minutter av de 5,5 timene jeg har idag, og det løpet er kjørt. Det er folk overalt. I sikkerhetssjekken, trappa opp og foran gaten. Og da dekker vi stort settt hele arealet. Og mye folk det er ikke allrigt. På generelt grunnlag. Vi snakker høy tetthet per kvm (kode for ikke ledig sitteplass - eller ståplass).

Jeg kjenner at jeg må mitt fornødne. Typisk. Dette pleier jeg å klare å unngå. Idag er det ikke sjans. Kjapp orientering; den toalett avdelingen med høyest tetthet av porselen er stengt bak et gitter. Utrolig praktisk... jeg snur hodet mot motsatt ende. Midtveis i 180 graders bevegelsen registrerer jeg at det er kommet på plass to stk utsalgssteder. 1 stk med alkoholutsalg på størrelse med en kiosk. Og en kiosk som solgte alkohol. Snedig. For all del, viktig å ha to sjapper...

Tilbake til logistikken. Jeg stopper blikket mot den andre porselensavdelingen. Og jeg er i sjokk. Øyebryna hever seg, jeg stopper rullekofforten, haka slipper seg noen millimeter ned før jeg utbryter (sannsynligvis høyrere enn passende) en referanse til vår herre. Hva i ALLE dager? Om det er kø? Om det er KØ?! Vi snakker om at en ca 20% av alle på flyplassen står i kø. Midt-Sverige står i dokø. Jeg ser noe fortvilt rundt meg og registrerer ytterligere detaljer. Folk drekker! (også i dokøen). Det står kasser med svensk pils rundt om i lokalet. Malplassert imellom benker og i vinduskarmene. Overalt. Folk drekker av plastglass. Unger som klatrer på foreldre som drekker av plastglass. De drikker rød Bacardi Breezer og pils. Mens ungene klaterer på dem. Og står i dokø. Hva i alle dager har jeg gått glipp av? jeg har vært på denne flyplassen en rundt regna 20  nå men det har jo gått fra ventehall til tidenes mest harry vorspiel! Bygdesverige skal på tur. HVor fanden er den gaten hvor det står Rhodos da?!

Jeg har benka meg. Støyreduserende headset. Beroligende musikk.

For å reflektere over de typiske tingene ved en charterturist:
  • De har god tid. De går sakte
  • De klarer ikke gå igjennom sikkerhetskontrollen uten å bli stoppet. har ikke sjans
  • De ser mer opp og rund seg enn målrettet rett frem - litt som om hode ikke er skrudd på. En form for desorientert Onkel Reisende Mac
  • De står på høyresiden på rullebåndet. OG på venstre
  • De krangler ofte, eller rettere sagt nebber ofte om filleting; "ikke stå der med kofforten da, Reidar!"
  • De stopper opp helt uanmeldt. gjerne midt i passasjen. og gjerne etterfulgt av en form for dominoeffekt av dresser, pc vesker, takeaway kaffe og stygge gloser
  • De går gjerne i shorts. Uansett årstid
  • De er i taxfree'n. Lenge. Uansett når på døgnet flyet går
  • De drikker pils. Mye. Uansett når på døgnet flyet går

Så, det er på tide å gå i seg selv. Transformeres alle til disse lettere tilbakestående reisende så fort vi drar kortet på pakketur? Går selv den hardbarka businessmannen inn i feriemodus og mister all intelligens og rutine hva reise angår så fort familien er med på OSL? Trenger vi EuroBonus kortet og business i hodet for å være en del av reiseeliten?

Jeg veit ikke jeg altså. Men en ting er sikkert - Jeg skal alltid gå på toalettet før jeg setter meg i
Taxien. Alltid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar