20. okt. 2011

Del 8: Tørsteslukkere - outbound (2011-10-19 07:40 - en onsdag)

Jeg ankommer OSL og skal kun til ARL. En slags fridag. Halv reise, 1/4 av tiden. Uvanlig blid og fornøyd og ingen ubrukelige hodeløse reisende (utenom en svær fyr i rulletrappa som nektet å fløtte seg til verken høyre eller venstre). Jeg trenger kaffi. Det er den eneste reiseregninga jeg skriver når jeg drar fra OSL. Svær kaffi. Hva skjer? Standard kaffisjappa er lagt ned. "Under ombygning, tilbake i desember - beklager ulempen". Ja, det er korrekt. Ulempe. For det er faktisk bare en sjappe på OSL som lager kaffi. Der står det 3 stk svenske jenter i tidlig 20 åra og hører på svenske up-and-coming band over høytaleren, med "tilfeldig" bustet hårsveis og et sannsynlig ønske om å bli med meg til ARL - vanligvis. Ikke idag.
Noe som ligner panikk.

Spør rundt meg og jeg får vite av en medsammensvoren pendlerdame at dem lager noe som ligner kaffe lengre bortover stripa. Så, jeg går bortover utenlandsstripa.

Synet er ikke uvanlig, men det ble tydeligere idag. Folk drikker. Overalt. Ikke kaffi, men Øl og schprit. Jeg leiter etter morgenkaffin og disse folka sitter og heller i seg en morgenpils. Og vi snakker ikke om britiske fotball scum som har tatt en 2 dagers og nå desperat reparerer (evt. holder det gående) på vei hjem. Nope. Vaskeekte nordmenn.For det er liksom ikke kultur for å dømme de som ønsker seg en pils på reisen kand et virke som. "Jaja, de begynner jo ferien så la dem kose seg litt - tross alt". Men er det egentlig akseptabel oppførsel å sitte på OSL i noe man til nøds kan referere til som bar kl 07:10 en onsdags morgen og være dypt nedi i det andre Heineken glasset? (for utenlandsk skal det være. Det er jo ferie - tross alt) Mellom gate 32 og 40 sitter de. Som på stripa på Karl Johan.

Er flyplassen en slags fristat for akseptert alkoholisme? For hadde vi sett det samme på en bule i Oslo kl 10 på en hvilkensomhelst arbeidsdag hadde de fleste av oss sannsynligvis tenkt at dette var hakket mer ivrig enn normalen.

Da er det jo litt interessant også å snu på det. For hadde dette vært kl 10 på en onsdags kveld hadde nok pipa hatt en annen lyd. Frøken gråmus og partybreak...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar