26. feb. 2013

Impulsivt innspill: Reisepølsa

Det slår meg gang på gang, forbauser meg like mye og jeg fortrenger det like ofte - folk spiser utrolig mye pølse. Overalt. Når som helst. Hvor som helst.

Der jeg gikk på flytoget til morgen idag, var der en helt vanlig pølsemaker. Selveste hoffleverandør Narvesen. Jeg var for sent ute og løp på glattisen i hæler og rullekoffert - kundeskjørt og støle bein fra skihelgen begrenset dessuten skrittlengden betraktelig, og jeg var nok et artig syn blant trøtte morgentryner - men dette fikk jeg med meg. Folk stappet i seg pølse. Jo nærmere hoffleverandøren jeg kom, jo høyere tetthet pølsespisere noterte jeg meg. Med alt på. Det røyt utovet kinn og nesetupper. Rekesalat. Sprøstekt løk. Rå løk. Agurkmix. Sennep i tre slag. Ketchup i det dobbelte. Hambuegerdressing. Pølsedressing. French hotdog-dressing. Thousand Island kan vel i neppe kalles en dressing men på pølsa skal den. Med alt. Skulle tro det var graaaatis.

Klokka er før 8 om morgenen og folk spiser pølse til frokkost. Og her på OSL likeså. Uansett når jeg er her. Morgen eller kveld. På vei hjem i bil på julaften stoppet jeg for å fylle bensin. Da spiste også folk pølse. Knappe to timer før årets feiteste bonanza inntreffer, da spiser folk pølse. Et uendelig antall gris står i ovenene omkring i vårt langstrakte land, og folk dytter i seg pølse.

Det er helt utrolig.

Enten er det noe jeg ikke har oppdaget med denne gourmanden, ellers så er ikke folk helt folk. Men til deg som muligens ble sparket ut hjemmefra i all hast på morgenen; vær så god. Nyt pølsa!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar